JnP #3 – Trénovat parkour sám, ve dvou či ve skupině?

JnP #3 – Trénovat parkour sám, ve dvou či ve skupině?

  • JnP #3

Začneme tím, že si odpovíme na otázku v nadpisu: „Všechno. Trénujte sami, s někým i ve skupině.“

To, jak trénujete nejčastěji, je pak čistě na vás a na tom, co od tréninku chcete. V tomto díle si ukážeme, co jednotlivé možnosti nabízejí, ale také o co nás ochuzují. Cílem tedy není říkat vám, s kým máte trénovat, nýbrž poodhalit, co se skrývá pod pokličkou každé z možností.

1) Trénink ve skupině

Trénink ve skupině je trénink ve více než dvou lidech. Když jste v kontaktu s traceury ve vašem okolí, máte velké štěstí. Ve skupině zažijete většinou větší „progress“ než např. při tréninku o samotě. Proč? Když jste s lidmi, kteří se zlepšují, motivuje vás to také posouvat své hranice.

Rychlejší „progress“ ale není jedinou výhodou. Velkou předností tréninku ve skupině jsou jednoduše samotní LIDÉ. Máte se s kým bavit, s kým zasmát, s kým si navzájem poradit… Vzájemně se tedy držíte v pozitivním naladění, což se odráží i na kvalitě tréninku.

Otevírá se vám též řada možností, jak stavět svůj trénink. Ve více lidech můžete dát společný trénink, kdy jedete vše spolu a vzájemně se motivujete – ideální pro posilovací tréninky či nějaké fyzické výzvy. Můžete si také trénink okořenit nějakou parkour hrou. A nebo spolu prostě objevujete nové spoty a vzájemně se inspirujete do nových skoků.

Pokud trénujete s lidmi, se kterými si rozumíte, trénink ve skupině nemá téměř žádnou chybu. Pouze jednu jedinou:

Nemáte svůj klid na to objevit, co parkour znamená pro VÁS. V životě nebo v parkouru jde o nalezení vlastní cesty, která vás nejvíce naplňuje. Na tréninku ve skupině máte sice dost inspirace či zábavy, ale objevit svoje PROČ, chce trénink o samotě.

Nalézt svoje PROČ, neboli zjistit proč vlastně trénujete, je při dlouhodobém tréninku zásadní.

Obleč se na trénink s ParkourBlog.cz!

Vyber si z našeho eshopu stylové a pohodlné parkour oblečení. Vybíráme pečlivě a v tuto chvíli zde najdeš nejpovedenější kousky značky InMotion Brand a Heartcore.

Do parkour eshopu

2) Trénink ve dvou

Tréninkem ve dvou mám na mysli to, že máte svého tréninkového parťáka.

Když máte svého parťáka, trénink je ještě o něco sladší než obvykle. Výhodou oproti tréninku ve skupině je to, že s parťákem se máte možnost více poznat. Vzájemně znáte, co vám nejde a v čem jste dobří.

Dlouhodobě se spolu posouváte a vzájemně se hecujete. Když je jeden třeba bez motivace, druhý ho vytáhne ven.

Zejména u tréninku ve dvou se hodí, když jste alespoň trochu na stejné technické úrovni. Zlepšujete se společně a můžete trénovat stejné skoky. Společně překonané výzvy vytváří i dobrá přátelství. No a dobrá přátelství pomáhají dobrému tréninku. Jde to ruku v ruce.

3) Trénink sám se sebou

„Real training is when you are alone.“ – Sébastien Foucan

Pravý trénink začíná právě o samotě. Proč? Tady se totiž ukáže, jestli trénujete pouze pro obdiv ostatních nebo pro samotnou radost z tréninku. Nemáte se před kým předvádět. Nikdo se na vás nedívá a snadno se tak můžete podvádět.

Jakmile překonáte počáteční stud trénovat sám (pokud ho máte), tak se stane něco zvláštního. Parkour začnete vnímat a radovat se z něho tak nějak po svém. Nikdo vás neovlivňuje svými názory a na vše si přicházíte sami.

Trénink o samotě vás naučí i jakémusi vnitřního míru. Překonáváte totiž strach a nikdo vás nemotivuje. Cvičíte a nikdo se na vás nedívá. Skáčete skok, ale nikdo vás nebuzeruje, jestli jste ho ustáli. Vybudujete si tím sebe-disciplínu a schopnost samostatně se rozhodovat, co je pro vás dobré.

Samozřejmě je třeba věnovat zvýšenou pozornost tomu, aby byl trénink bezpečný.

Proč to vzájemně kombinovat?

V prvé řadě, řiďte se tím, jak chcete sami trénovat. Ze zkušenosti však mohu říct, že když např. půl roku trénujete sami, pak toužíte po tréninku ve skupině. A stejně tak i naopak – když delší dobu trénujete s lidmi, oceníte pak trénink v klidu o samotě.

A za druhé, parkour je o svobodě, komplexnosti a dovednosti přizpůsobit se jakékoli překážce. Ctností traceura je schopnost trénovat nezávisle na počtu lidí nebo dokonce místě. A přitom nezáleží, jestli jste extrovert nebo introvert, každý by měl vyzkoušet všechny možnosti, které parkour nabízí.

Hlavně však dbejte na to, ať vám parkour pomáhá, nikoli škodí. Proto je dobré hledat střední cestu a najít balanc mezi všemi těmito možnostmi.

Nashle v dalším díle seriálu Jak na Parkour.

Seriál „Jak na Parkour“

Seriál „Jak na Parkour“ je souhrn mnohaletých zkušeností s tréninkem parkouru. Dozvíte se praktické tipy do tréninku a hlavně jak parkour dlouhodobě a bezpečně trénovat. Přečíst si o seriálu více…

JnP #1 – Zásady smysluplného tréninku parkouru

JnP #2 – Jak stavět trénink parkouru?

JnP #3 – Trénovat parkour sám, ve dvou či ve skupině?

JnP #4 – Přemýšlejte o parkouru ve sprše, na WC, ve škole…

Jsem zapálený do parkouru, zabořený do cestování a bavím se tvorbou webu ParkourBlog.cz… Parkour miluji už od roku 2009 a stal se neodlučitelnou součástí mého života.

2018-09-27T12:50:57+00:00

4 komentáře

  1. Bára 25.10.2016 v 18:16- Odpovědět

    Chválím! Skvěle napsaný článek, motivoval mě k tréninku i o samotě! Jen tak dál. 🙂

  2. Ikar 25.10.2016 v 18:53- Odpovědět

    great to read it, as always, lets continue bro :DDD

Napsat komentář