Jak natáčet kvalitní parkour videa? Proč se na parkour videa dívat? A jak udělat to, aby skoky vypadaly na videu větší? Abychom na tyto otázky dostali odpověď, pozval jsem do dnešního rozhovoru Darkse.

Darks je, co se týče tvorby parkour videí, jeden z nejlepších v ČR. Posuďte sami podle tvorby na jeho youtube kanálu.

Darks je v parkour komunitě významná osoba a určitě stojí za to vyzpovídat ho více než jen na téma parkour videa. Proto očekávejte v následujících dnech pokračování, kde Darkse přidusíme otázkami i na jiná témata. Teď už ale k parkour videím.

Rozhovor s Darksem

Proč natáčet parkourová videa? Jaký to má podle tebe přínos pro parkour komunitu?

Motivují. Utvářejí životní styl, přenášejí energii, inspirují člověka, aby něco dělal. I když člověk sedí jen na židli za počítačem a sleduje pohyb ve videu, jakmile od počítače odejde a začne dělat něco jiného, mozek pořád pracuje. Často se mi na libovolném místě stává, že si představuju pohyb a techniky, které by se v daném prostředí daly provést. Nevědomky, uvědomím si to třeba po deseti minutách.

Samozřejmě nechci tvrdit, že by se místo tréninku mělo sedět nad videi a nic nedělat. Naopak, parkourová videa mají nakopnout.

„Motivují. Utvářejí životní styl, přenášejí energii, inspirují člověka, aby něco dělal.“

Připadá ti, že je střih parkour videí odlišný od tvorby jiných videí? Jestli ano, tak v čem?

Každá tvorba je specifická. Skejtová videa se ze začátku natáčela na jeden záběr, dnes v nich jsou taky střihy. Vyvíjí se to. U parkourových videí je fajn, že člověk nemusí mít drahou techniku, aby to vypadalo dobře. Stačí Go Pro (Xiaomi jako levnější varianta taky super) či foťák s pár objektivy, ultimátně dron a výsledek může stát za to.

Jak natáčet tak, aby skoky vypadaly delší nebo alespoň stejně tak dlouhé jako ve skutečnosti?

Využívat specifika objektivů. Fisheye (Go Pro) a ultra široké objektivy roztahují obraz obloukem směrem k divákovi, největší vzdálenosti se docílí natáčením v šikmém úhlu.

darksummer fish

Delší ohniska (více přiblížený obraz) naopak fungují dobře při snímání skoků z boku.

Storror moments

Kdybys měl jmenovat 3 věci, které dělají z dobrého videa skvělé video, které by to byly?

1) Dobrá technická kvalita videa (obraz a zvuk – na zvuk se často zapomíná, ale dělá hrozně moc)
2) Cit při vnímání rytmu obraz/zvuk
3) A samozřejmě obsah.

Obleč se na trénink s ParkourBlog.cz!

Vyber si z našeho eshopu stylové a pohodlné parkour oblečení. Vybíráme pečlivě a v tuto chvíli zde najdeš nejpovedenější kousky značky InMotion Brand a Heartcore.

Do parkour eshopu

Dokázal bys určit na tomhle videu od Storrorů, co vše použili za technologii, techniku střihu či jiné úpravy? Zkrátka, proč je to video tak boží?

V první řadě, Storroři umí neskutečně dobře skákat a jsou kreativní. Na jejich skoky se dobře dívá i na statických záběrech. Co se týče techniky, video kombinuje foťák Sony A7s, výborný stroj pro natáčení ve tmě (všimněte si, jak jsou záběry v noci jasné, to s normální zrcadlovkou či go pro docílíte těžko), s dronem (pravděpodobně DJI Phantom) pro vzdušné záběry na město.

Z čeho video těží ale nejvíc je neskutečná práce s pohybem. A tím teď nemyslím pohyb ve skocích, ale v samotných záběrech. Střih je tu řešen na základě podobnosti záběrů v jednotlivých přechodech, směr jejich pohybu je pak určován kamerou a digitálním zpracováním.

Po úvodním záběru, kdy Sacha přijde k chrámu, je přechod do dalšího záběru vytvořen pohybem kamery na jeho černé tričko. Tento samotný konec záběru (přiblížení směrem dovnitř k černé) slouží jako vzorec pro další záběry (pohyb směrem dovnitř), který je u zbytku záběrů tvořen digitálním zoomem v post processingu.

Důvodů, proč tyto přechody vypadají plynule, je hned několik. Zaprvé, průměrná délka jednoho záběrů je pár framů (frame je při obvyklém natáčení 1/25 vteřiny), zadruhé jsou si záběry navzájem podobné (vždycky je ve středu bod, který můžeme sledovat – bunda Storror, racek, holubi, hlava v davu lidí), zatřetí tento efekt umocňuje hudba. Obdobně vytvořené efekty “filmového” pohybu pak nápaditě střídají směr (dopředu, dozadu, doleva, doprava) a jsou pak navázány na “reálný” pohyb Calluma.

Jak už jsem psal, Storroři jsou kreativní. Jejich videa mají daleko rychlejší střih a chaotičtější rámování (způsob natáčení) než zbylá (nejen) parkourová videa, ale s něčím takovým se to musí umět, aby se na výsledek dalo koukat.

V čem stříháš a čím aktuálně natáčíš?

Sony Vegas Pro 10 a Canon 600D se třemi objektivy (Tokina 11-16, Canon 50, Sigma 18-50). Obojí je celkem zastaralá technika (Vegas od 2011, foťák od 2012), momentálně šetřím na novou (Panasonic GH4) a chystám se přejít (už tak tři roky) na Adobe Premiere. Párkrát jsem v něm pracoval a oproti Vegasu má daleko širší možnosti, zvlášť co se týká práce s barvami.

Jaké video považuješ za své nejpovedenější?

Přiznám se, že se rád zpětně dívám na svoji tvorbu, ale žádné video mi nepřijde nejlepší. Vždycky si najdu něco, co bych chtěl udělat jinak. Od podzimu 2012, kdy jsem začal točit na foťák, u mě vznikaly videa s nejvíce filmovým stylem, ke kterému se chci nyní víc vracet. Po filmařské stránce za své nejlepší video považuji asi Hunkovo video z 2013. A pak tedy ještě loňské Promo Heartcore (tehdy ještě PDP Brandu), ale to vznikalo ve spolupráci s Jirkou z Wombat Pictures, kdy drtivou většinu záběrů točil on a já to režíroval.

Některá videa mám zase rád jen tak, asi při vzpomínkách na tu dobu. Řadím mezi ně hlavně tvorbu z 2011 – Springchild, Change, to byly moje dva průlomový snímky v oblasti natáčení, oboje srdcovky. A pak dvě videa z 2012 – Awesome Times a When the Dreams Came True, tam byl zas průlom v parkouru a skvělá doba.

Jak dělat „post-processing“ v parkourových videích?

Každý program na to má svoje nástroje. Ve Vegasu je podle mě základem úprava barev v Colour Corrector a Colour Curves. Snažíte se o to, aby barvy v každém záběru vypadaly plus mínus stejně, od toho je Corrector. Zadruhé chcete mít některé barvy výraznější a vytvořit kontrast, aby z videa nebyla šeď. K tomu slouží křivky (Curves).

Co bys poradil traceurovi, který si chce natočit své video, ale nemá žádné zkušenosti s točením ani střihem?

Pokud chci točit sám, tak prozkoumat možnosti svého natáčecího zařízení. Pokud točím na foťák, zjistím si, k čemu je závěrka a clona, to je naprostá nezbytnost. Dál pak nastudovat filmové/kamerové základy. Mrknout se na netu na tutoriály. Portál, ze kterého jsem se učil já, se jmenuje zrcadlovkou.cz.

Pokud chci pěkné video, ale nechci investovat čas a peníze do své kamery, pak říct někomu, kdo tyto zkušenosti má. Pokud to bude kamarád, může vám natočit video zadarmo. To ale není podmínkou. Natáčení a zpracovávání videí může být zábava, ale stojí to čas.

Jaký vliv mají parkour videa na parkourovou komunitu? V čem se to projevuje?

Budu na toto téma psát bakalářskou práci, tak mám zatím jen svých pár domněnek. Videa utvářejí parkourovou kulturu a i styl tréninku. A v dnešní době internetu a sociálních sítí mají možnost vytvářet virtuální kontakt. Kdo by nosil široké tepláky, kdybychom to neviděli na videích u Španělů? Kdo by se odvážil zkusit corka, kdyby neviděl na videu, že ho skáče i Honza z Vidlákova po roce tréninku a “nic na tom není”?

Videa budují komunitu. Jsou nástrojem kontaktu mezi lidmi, kteří se nevídají každý den, ale trénují podobným stylem.

„Videa utvářejí parkourovou kulturu a i styl tréninku.“

Co bys na závěr vzkázal nebo poradil parkour komunitě v ČR, co se tvorby videí týče?

Učte se, zkoušejte. Pokud chcete natáčet hezká videa, platí pro to stejná rada, jak v tréninku – nepřijde to samo. Zjišťujte si informace, zkoušejte nové věci, buďte perfekcionisti. Dělejte to podle svých představ.

Díky za rozhovor, Darksi.

Proč zrovna téma parkour videa?

Když jsem vymýšlel otázky pro Darkse, uvědomil jsem si, že téměř každý traceur chce někdy natočit své video (nebo už natočil). Jenže když člověk nemá potřebné znalosti a zkušenosti se střihem a kamerou, výsledek je pak často žalostný. Smysl rozhovoru je přivést hodnotné informace o střihu parkour videí a pomoci vám tak natáčet videa podle vašich představ.

ParkourBlog.cz tvořím ve svém volném čase. Pokud si myslíte, že má práce není ztráta času a taky se vám tento rozhovor líbí, ukažte to pomocí tlačítka sdílet.